Nooit meer nutteloze feiten stampen

Nutteloze rijtjesOpleiden is fantastisch…

Opleiden is een fantastische manier om jezelf of je organisatie te verbeteren. Op tal van manieren. Je kunt hiermee nieuwe vaardigheden leren, of ervoor zorgen dat iemand minder fouten maakt, of beter leren omgaan met agressieve klanten, of je verdiepen in een bepaald onderwerp en er expert in worden. Ik ben gek op nieuwe dingen en wil graag van alles leren.

… of toch niet?

Toch heb ik al in geen jaren een opleiding meer gevolgd. Niet omdat ik dat niet wilde, integendeel. Opleidingen openen nieuwe werelden en zetten je aan het denken, heerlijk. Maar ik zit er niet op te wachten weer allemaal nutteloze dingen in mijn hoofd te moeten stampen. Oefeningen te maken waarbij maar een antwoord het juiste is, volgens de docent dan. Veel tijd te moeten verspillen aan dingen die ik juist net niet wilde weten. Zonde van mijn tijd en geld.

Ik baal hiervan, jammer dat opleidingen zo in elkaar zitten. Tot opeens tot me doordrong: ben ik nu onderwijskundige of niet? Opleidingen maken is toch mijn vak? Nou, dan! Als je het er niet mee eens bent, zei ik tegen mezelf, verbeter het dan! En dat is precies wat ik nu ga doen. En ik weet ook hoe.

Mijn missie

Mijn missie is dat er over 15 jaar alleen nog maar efficiënte opleidingen worden ontwikkeld en gevolgd. Met andere woorden: opleidingen die niet meer tijd, geld en energie kosten dan strikt noodzakelijk en waarbij de transfer naar de praktijk perfect is. Hierbij focus ik me in eerste instantie op bedrijfsopleidingen, dus opleidingen die je volgt voor je werk.

Aanpak in het kort

Klinkt goed, veel mensen om me heen zijn dan ook enthousiast. Niemand zit immers te wachten op nutteloze opleidingen. Ik sprak laatst iemand die zich met opleidingen bezighoudt bij de gemeente:

“We willen iedereen graag trainen in een nieuw softwaresysteem. Alleen twijfelen we enorm, omdat we nu al weten dat ze het grootste deel van het geleerde tegen de tijd dat ze met het systeem moeten werken, toch alweer kwijt zijn. Je kunt je afvragen of trainen dan wel nut heeft. Maar ja, niets doen is ook geen optie.” 

Ik heb een aanpak ontwikkeld die een helder antwoord geeft op deze en andere dilemma’s. In het kort komt het hierop neer:

Pre-up

Een opleiding heeft pas effect als deze aansluit bij de deelnemer. Dat iemand leert waar hij behoefte aan heeft, op een manier waar hij iets mee kan. Het is zonde tijd en geld te verspillen aan iets dat je niet nodig hebt of dat je toch weer vergeet. Kernwoorden hierbij zijn modulair opleiden, intake en aangepaste toetsen. Zonder een goede pre-up zal een opleiding zelden het gewenste effect hebben.

Follow-up

Een opleiding houdt niet op bij het opleidingsmoment zelf. Je wil immers dat iemand het geleerde kan toepassen op het moment dat het nodig is. Zorg dus voor een goede follow-up. Dat betekent aangepaste leerdoelen, werkvormen en materialen.

Kennisbox

De meeste mensen zijn al snel 80% van het geleerde alweer vergeten. Als je dat weet, anticipeer hier dan op. Integreer goede naslagwerken in de opleiding en leer de deelnemers hiermee werken. In plaats van je in een opleiding alleen te richten op informatie in het hoofd stoppen. Vind hierbij niet steeds weer opnieuw het wiel uit: de informatiemaatschappij biedt een schat aan mogelijkheden, benut deze!

Wat vind jij?

Wat vind jij van de huidige manier van opleiden? Waar erger jij je aan en zou je graag willen verbeteren en wat gaat juist erg goed? Hoe ziet jouw ideale opleiding of manier van opleiden eruit? Ik ben benieuwd naar je reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *