Huidige initiatieven

Kinderen leren programmeren

Afgelopen schooljaar ben ik gestart om kinderen op de basisschool te leren programmeren in JavaScript. De kinderen hebben gekozen een game te willen maken, dus dat hebben we gedaan. De helft van de kinderen leert hierbij programmeren, de andere helft zorgt voor het tekenen van de karakters en de marketing & PR van het spel. Aan het einde van het jaar presenteren de kinderen de game in de vorm van een LAN-party.

Bij de ontwikkeling van het spel en het leren programmeren maken we gebruik van scrum. Hierdoor zijn we flexibel en kunnen we het project goed laten aansluiten op veranderingen binnen de school en het leerproces van de kinderen. Daarbij zorgt het voor transparantie, zodat de kinderen vat hebben op hun eigen leerproces.

Natuurlijk kan ik dit niet alleen. Ik werk samen met onder meer een programmeur en een webdesigner. Een lokale computerwinkel Azerty stelde laptops ter beschikking. Daarnaast gebruiken we tools als Khanacademy, Trello, Stories on board en de Ipad.

Scrummend leren

Leertrajecten zijn vaak star en inflexibel. Vaak wordt van te voren al voor het hele jaar bepaald wat je gaat leren en hoe. Jammer, want dit ondermijnt vaak de nieuwsgierigheid en geeft mensen geen regie over hun eigen leerproces.

Afgelopen jaar heb ik in de plusgroep van een basisschool geexperimenteerd met wat ik scrummend leren noem. Scrum is een projectaanpak uit de IT, waarbij je in korte sprints telkens een stukje software oplevert. Per sprint wordt telkens bepaald wat nu de meeste waarde heeft voor de klant en dat wordt vervolgens gebouwd. Dit leek me ook een mooi uitgangspunt voor leren. Hoe kun je immers al een jaar van te voren voor alle leerlingen bepalen wanneer ze wat moeten weten en hoe ze dat dan het beste kunnen leren?

Door scrum in te zetten gaf ik de kinderen controle over hun eigen leerproces en bepaalden we samen per sprint waaraan iedereen nu de meeste behoefte had. Dit vertaalde ik in sprintkaarten, een soort uitgebreide post-its waarop staat wat de kinderen deze sprint gaan doen (leerdoelen), waar ze de benodigde informatie kunnen vinden (bronnen) en eventuele tips. Dit werkt super.

Wetgeving voor Bedrijven

Samen met een drietal andere ondernemers hebben we Wetgeving voor Bedrijven opgericht, een initiatief van Euronorm. Met behulp van moderne technologie proberen we vragen op het gebied van veiligheidswetgeving (arbo, milieu en CE) te bundelen en te koppelen aan beschikbare kennis en ervaring. Waar mogelijk bieden we oplossingen “voor en door bedrijven”. Hiervoor hebben we onder meer een risicoscan en diverse instructievideo’s ontwikkeld.

Innovatiekringen

In een innovatiekring brengen we verschillende ondernemers samen, die kijken hoe ze een idee kunnen uitbouwen tot een business. Op dit moment lopen er verschillende ideekringen en er komen wekelijks kringen bij. Iedereen met een idee is welkom zijn idee in te brengen, iedereen die graag wil ondernemen maar geen concreet idee heeft, is welkom om deel te nemen aan een ideekring.

One comment

  • Hoi Annemieke,

    Leuk om te lezen dat je sinds 2015 een bepaalde focus in je werkzaamheden hebt aangebracht waar ondernemerschap en het bevorderen daarvan een belangrijke rol heeft.
    Ik ben sinds november naast mijn eigen onderneming (Eye for Change) actief als docent bij Saxion Hogescholen bij de opleiding Small Business & Retailmanagement. Deze opleiding richt zich ook op ondernemerschap. Misschien vind je het leuk om binnen het lessenblok ‘Persoonlijk Business Plan’ waar het persoonlijk ondernemerschap centraal staat, een keer een gastcollege te komen geven op een vrijdagmiddag eind maart?

    Verder heb ik een concrete vraag voor een tweedejaars student die voor het vak ‘projecten’ nog een stageadres zoekt waar hij twee dagen per week kan meelopen. (woensdag en donderdag). Het gaat erom dat hij een gericht onderzoek tot eind maart doet. Bijvoorbeeld een klanttevredenheidsonderzoek of een marktonderzoek of een profileringsonderzoek. Mag ook iets aanverwants zijn. De bedoeling is dat de student ervaring opdoet met onderzoeksvaardigheden in de praktijk. Weet jij misschien nog een leuke opdracht voor deze student? Liefst zo spoedig mogelijk?

    Misschien kunnen we binnekort even bellen? Je mag me ook mailen: info@eyeforchange.nl of m.e.c.dewit@saxion.nl

    Ben ook zeer benieuwd naar de opleiding gericht op ondernemerschap die jij aan het opzetten bent.

    Graag tot snel.

    Alvast bedankt voor je reaktie.

    Hartelijke groet,

    Marja de Wit (T: 0652461787)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *